Rabu, September 01, 2010

Bila lagi nak naik pangkat?

Kelayakan yang tinggi tidak menjamin masa depan yang cerah. Tetapi ini tidak bererti pelajaran itu tidak penting. Sekurang-kurangnya kita mesti memiliki kelayakan asas. Tanpa kelayakan minimum, kita tak boleh bekerja dengan kerajaan. Untuk kerja dengan kerajaan, kita mesti lulus subjek Bahasa Melayu, bahasa kebangsaan kita.

Kerja dengan kerajaan, ada baik ada tak baiknya. Kalau kita nak masa depan yang stabil, eloklah berkhidmat dengan kerajaan kerana ada kemudahan pinjaman perumahan, pinjaman kereta dan pencen. Pencen untuk menyara hidup tua kita. Tapi kalau kita nak hidup senang-lenang berselimutkan wang ringgit, jangan kerja dengan kerajaan. Buat bisnes sendiri. Lagipun, sabda Rasulullah ,99% rezeki adalah melalui perniagaan.

Realitinya, jawatan tertinggi dalam kerajaan tidak banyak. Kena tunggu bertahun-tahun untuk naik pangkat. Kena bersaing untuk menonjolkan diri kita. Ada orang yang bekerja dalam sektor awam – dari mula masuk kerja sampai pencen, pegang jawatan yang sama. Mungkin dia kaki ponteng. Mungkin dia “low profile”. Mungkin dia tidak lulus ujian Jabatan dan PTK. Mungkin usahanya tidak cukup untuk dipertimbangkan kenaikan pangkat.

Ada orang baru tiga tahun bekerja, dah dinaikkan pangkat. Cepatnya. Mungkin juga dia pandai membodek. Mungkin dia rapat dengan atasannya. Atau mungkin “networking”nya hebat. Mungkin dia memang seorang “high flyer” . Atau mungkin tidak ada calon lain yang lebih layak. Itu rezeki namanya.

Ada orang pada awal karier, cepat naik pangkat. Pada hujung perkhidmatan, sangkut di gred yang sama untuk selama lebih 10 tahun. Kena mandi bunga agaknya. Tuah atau rezeki? Bergantung kepada keadaan. Siapa atasan kita? Berapa markah laporan prestasi kita? Apa sumbangan kita? Apa kepakaran kita? Siapa pesaing kita? Bagaimana pula persekitaran politik pada waktu itu?

Malanglah bagi mereka yang bekerja bersungguh-sungguh, mempunyai kelayakan secukupnya, berpengalaman dalam bidang kerjanya, mempunyai rekod kerja bersih, tidak ada tindakan tatatertib, ada pengalaman bekerja di luar negara, lulus PTK dengan cemerlang tetapi orang lain yang tidak ada kelayakan dan pengalaman sedemikian yang diberi kepercayaan dan dinaikkan pangkat. Apa boleh buat, pasrah sajalah.

NOTA: Kalau rasa tak bahagia bekerja dengan sektor awam, isilah borang opsyen untuk bersara awal.

2 ulasan:

. berkata...

Hehe..berserahlah kepada Allah SWT. Orang tak nampak pun tak apa. Mungkin bekerja kuat dan ikhlas kerana Allah, "bank pahala" kita bertambah disana.

bondasayang berkata...

Assalamualaikum,
Dato' izinkan saya kongsientrinidi blog saya..terimakasih
http://shikinsayang.blogspot.com

Catat Ulasan