Rabu, Mac 17, 2010

JAGA TEPI KAIN ORANG!


Hati siapa tidak tersentuh menatap gambar Syafiah Humairah Sahari di muka depan Mingguan Malaysia pada 1 Mac lalu. Kejam sungguh manusia! Sanggup mendera anak kecil yang tidak berdosa sedemikian rupa. Syafiah Humairah, 3 tahun, meninggal dunia akibat pendarahan pada otak dan mengalami kerosakan buah pinggang akibat dihentak dan ditendang dengan kuat oleh teman lelaki ibunya. Suspek ini syaitan yang bertopengkan manusia. Tidak layak pun dipanggil binatang kerana binatang juga ada perasaan kasih sayang.

Ekoran berita ini, , Faizal Ismail dan Farah Fauzana yang sentiasa peka akan isu semasa mengutarakan topik ‘perlunya kita menjaga tepi kain orang’ untuk membendung perkara-perkara yang tidak diingini ini. Seorang pendengar Hot.fm seolah-olah menyalahkan dua orang saksi Ahmad Fikri Zakaria dan Faleeq Hakim Zazali kerana tidak melaporkan insiden suspek menendang Syafiah kepada pihak polis. Pada saya mereka berdua telah melakukan apa yang wajar kerana tidak mungkin mereka mampu menyelamatkan Syafiah.

Berdasarkan laporan akhbar, datuk mangsa, Aziz Shahar mengakui pernah ternampak kesan puntung rokok pada kaki dan dagu cucunya. Encik Aziz mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena tetapi tidak serius dalam menuntaskan perkara ini. Sekadar menyoal cucunya. Mana mungkin seorang anak kecil yang fobia terhadap teman lelaki ibunya berani berterus terang!

Laporan di muka surat 17 dalam akhbar yang sama mendedahkan hubungan sulit ibu mangsa, Siti Norhanim Aziz dengan suspek yang terjalin sejak enam tahun lalu. Rupanya selama ini mereka menyamar sebagai suami isteri untuk mengaburi mata jiran tetangga. Hasil daripada hubungan terlarang ini, mereka mendapat seorang anak lelaki berusia setahun enam bulan. Jika benarlah laporan ini, kenapa selama ini Encik Aziz membiarkan anak perempuannya bersekedudukan dengan lelaki lain sedangkan Encik Aziz tahu yang Sahari masih suami anaknya. Yang jelas institusi keluarga Encik Aziz rapuh. Mungkin tidak adil bagi kita untuk menghukum keluarga Encik Aziz kerana kita tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku. Siapa yang harus dipersalahkan? Pengaruh media? Pengaruh kawan-kawan? Kurang didikan agama?

Dalam hal ini, topik yang dibincangkan dalam Hot.fm tepat sekali. Kita kena jaga tepi kain orang, tapi biarlah bertempat. Jika ada yang tidak kena, wajar kita menegur. Islam pun mengajar perkara yang sama. Fardu kifayah. Kalau kita tidak tegur, kita juga menanggung dosa. Amar makruf nahi mungkar.

Kita semua ada peranan masing-masing. Buatlah yang termampu. Jika kita mengesyaki sesuatu yang tidak kena, laporlah kepada pihak berkuasa. Paling mudah hubungi talian 15999 – Talian Nur. Sekiranya masyarakat kita lebih prihatin, tidak timbullah kisah kehilangan kanak-kanak, pembuangan bayi, isteri didera, anak-anak didera, ponteng sekolah, membuli dan sebagainya.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Helpful info. Lucky me I discovered your site accidentally, and
I am shocked why this twist of fate didn't happened earlier! I bookmarked it.

Also visit my website: best online backup service
Also visit my homepage online backup uk

Tanpa Nama berkata...

Wow, that's what I was exploring for, what a data! present here at this webpage, thanks admin of this web site.

My blog :: online backup software
Also visit my homepage :: free online backup service

Tanpa Nama berkata...

Good site you have got here.. It's difficult to find high quality writing like yours nowadays. I honestly appreciate individuals like you! Take care!!

Also visit my blog - best online backup service
Also visit my blog post :: free online backup service

Tanpa Nama berkata...

Very good post! We are linking to this particularly great content on our site.

Keep up the good writing.

My blog post - online backup uk
Feel free to visit my blog - best online backup service

Tanpa Nama berkata...

Its not my first time to go to see this site, i am visiting this website dailly and
take pleasant facts from here every day.

Here is my webpage: insomnia 1997 trailer
Also see my web page - insomnia wine

Tanpa Nama berkata...

I every time spent my half an hour to read this website's articles everyday along with a mug of coffee.

my webpage online backup solutions
Also visit my homepage :: online backup review

Tanpa Nama berkata...

Greetings I am so delighted I found your weblog, I really found you by accident,
while I was browsing on Yahoo for something else, Regardless I am here
now and would just like to say thanks a lot for a tremendous post and a all round thrilling blog (I
also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the minute but I have bookmarked it and also included your RSS feeds,
so when I have time I will be back to read more, Please do keep
up the superb jo.

Also visit my website :: insomnia atlanta
Here is my site insomnia kills

Tanpa Nama berkata...

Howdy! Would you mind if I share your blog with my twitter
group? There's a lot of folks that I think would really appreciate your content. Please let me know. Thanks

Have a look at my web-site: insomnia treatment
Review my web page : insomnia lyrics

Catat Ulasan